הרמת משאות (תרגום מ- ACGIH)

ערכי סף גבוליים לעניין הרמת משאות המומלצים למקומות עבודה
הרמת משאות (תרגום מ- ACGIH)
הרמת משאות במקומות עבודה
תרגום זה נערך על ידי ב.י.ק.ל.ס. – השקעות בע"מ – בטיחות א+א. כל העושה שימוש בתרגום זה, עושה זאת על אחריותו בלבד. הנוסח האנגלי כפי שמובא ב-ACGIH הוא הקובע. במידה שהבנת הנקרא בשפה האנגלית שונה מהבנת התרגום מומלץ לפנות למתרגם מוסמך או לברר את המשמעות אצל מומחיACGIH. יובהר שחברת ב.י.ק.ל.ס. – השקעות בע"מ אינה אחראית בכל צורה שהיא לתוצאות השימוש בנוסח התרגום לשפה העיברית.

 
 
דרישות עס"ג להרמת משאות
 
דרישות העס"ג כוללות 3 טבלאות עם הגבלות משקל (בק"ג), להרמת משאות בשתי ידיים, למשימות הרמת משאות של אדם יחיד, בטווח הטית הגוף של 30 מעלות ביחס לאופק. דרישות העס"ג הללו, המוצגים להרמת משאות, מוגדרים לפי משך הזמן: פחות או יותר משעתיים ליום וכן לפי תדירות הנמדדת במספר ההרמות לשעה, ובהתאם להגבלות המצוינות בהערות לכל טבלה.
 
יש לנהוג בשיקול דעת מקצועי על מנת להקטין את המשקל המיועד להרמה, תוך התחשבות בכל הגורמים ותנאי העבודה המוזכרים להלן:
הרמת משאות בתדירות גבוהה: > 360 הרמות בשעה.
משמרות עבודה ארוכות: הרמת משאות המתבצעת לאורך יותר מ8- שעות ביום.
חוסר סימטריה גבוה: הרמת משאות תוך כדי הטית הגוף בזווית > 30 מעלות ביחס לקו האופק.
הרמה ביד אחת.
תנוחה מאולצת (לא טבעית) של פלג הגוף התחתון, למשל הרמה תוך ישיבה או כריעת ברך.
חום ולחות גבוהים (ראה בפרק העוסק בעומס חום ומאמץ ב- ACGIH).
הרמת משאות לא יציבים (לדוגמא, נוזלים עם מרכז כובד משתנה).
אחיזת ידיים לקוייה: בהעדר: ידיות, פתחי אחיזה במארזים, או כל נקודות אחיזה נוחות להחזקת המשא.
יציבה לא בטוחה (לדוגמא, חוסר יכולת לתמוך בגוף בעת עמידה בעזרת שתי הרגליים).
 
הוראות למשתמשים:
  1. קרא את הדרישות להרמה של ציוד – עס"ג, על מנת שתוכל להבין את הבסיס לדרישות עס"ג אלה וההגבלות הנובעות מהדרישות.
      
  2. תקבע/תחליט האם משך זמן ביצוע המטלה הוא פחות או שווה לשעתיים ביום או יותר משעתיים ביום. משך זמן ביצוע המטלה הוא סה"כ משך הזמן שהעובד מבצע את המטלה ביום אחד. 
     
טבלה מס. 1 דרישות עס"ג למטלות הרמה בפרק זמן קטן או שווה לשעתיים ביום, תוך כדי ביצוע מספר הרמות קטן או שווה ל- 60 במשך שעה או לחילופין בפרק זמן גדול משעתיים ביום ובתנאי שמספר ההרמות לשעה יהיה קטן או שווה ל- 12
 
 
הרמות צמודות לגוף: כאשר המיקום האופקי של המשא פחות מ- 30 ס"מ מנקודת האמצע שבין העצמות הפנימיות של הקרסוליים
הרמות ממרחק בינוני מהגוף: המיקום האופקי של המשא מ- 30 עד 60 ס"מ מנקודת האמצע שבין העצמות הפנימיות של הקרסוליים
הרמות ממרחק גדול מהגוף: המיקום האופקי של המשא מ- 60 עד 80 ס"מ מנקודת האמצע שבין העצמות הפנימיות של הקרסוליים (ראה סעיף א' למטה)
הגבלת טווח ההרמה (ראה סעיף ב' למטה) מ- 30 ס"מ מעל ועד 8 ס"מ מתחת גובה הכתף.
 
16 ק"ג
7 ק"ג
עדיין לא ידוע מקדם בטיחות להרמות חוזרות
"גובה אצבעות האגרוף" (ראה סעיף ד' למטה) אל מתחת לכתף.
 
32 ק"ג
16 ק"ג
9 ק"ג
גובה אמצע השוק אל "גובה אצבעות האגרוף" (ראה סעיף ד' למטה)
 
18 ק"ג
14 ק"ג
7 ק"ג
מהרצפה אל גובה אמצע השוק
 
 
14 ק"ג
עדיין לא ידוע מקדם בטיחות להרמות חוזרות
עדיין לא ידוע מקדם בטיחות להרמות חוזרות
 
הערות:
 
א. ההרמה האופקית של משאות הוגבלה לטווח אופקי של לא יותר מ80- ס"מ מנקודת האמצע שבין העצמות הפנימיות של הקרסוליים. על כן, מטלות ההרמה לא יתחילו ממרחק העולה על טווח זה.
 
ב. אסור לבצע מטלות הרמת משאות שגרתיות מנקודת גובה התחלתית שמעל ל- 30 ס"מ מעל הכתף או ממקום שגובהו עולה על 180 ס"מ מעל גובה הרצפה.
 
ג. אסור לבצע משימות הרמת משאות שגרתיות לעניין הערכים המסומנים בטבלה ברקע אפור: "עדיין לא ידוע מקדם בטיחות להרמות חוזרות". כל עוד ההוכחות הקיימות אינן מאפשרות זיהוי של טווח גבולות משקל בטוח, יש להפעיל שיקול דעת מקצועי לעניין הרמות לא תכופות של משקלים קלים על מנת לקבוע אם הן בטוחות.
 
ד. עפ"י כללי האנטומיה "גובה אצבעות האגרוף" הינו כאשר העובד עומד זקוף ושתי זרועותיו נמצאות לצידי הגוף.
 
 
 
טבלה מס. 2 דרישות עס"ג למטלות הרמה בפרק זמן גדול משעתיים ביום, תוך כדי ביצוע מספר הרמות גדול מ- 12 וקטן או שווה ל- 60 במשך שעה או לחילופין עד פרק זמן קטן או שווה לשעתיים ביום ובתנאי שמספר ההרמות לשעה יהיה גדול מ- 60 אך קטן או שווה ל- 360.
 
 
הרמות צמודות לגוף: כאשר המיקום האופקי של המשא פחות מ- 30 ס"מ מנקודת האמצע שבין העצמות הפנימיות של הקרסוליים
הרמות ממרחק בינוני מהגוף: המיקום האופקי של המשא מ- 30 עד 60 ס"מ מנקודת האמצע שבין העצמות הפנימיות של הקרסוליים
הרמות ממרחק גדול מהגוף: המיקום האופקי של המשא מ- 60 עד 80 ס"מ מנקודת האמצע שבין העצמות הפנימיות של הקרסוליים (ראה סעיף א' למטה)
הגבלת טווח ההרמה (ראה סעיף ב' למטה) מ- 30 ס"מ מעל ועד 8 ס"מ מתחת גובה הכתף.
 
14 ק"ג
5 ק"ג
עדיין לא ידוע מקדם בטיחות להרמות חוזרות
"גובה אצבעות האגרוף" (ראה סעיף ד' למטה) אל מתחת לכתף.
 
27 ק"ג
14 ק"ג
7 ק"ג
גובה אמצע השוק אל "גובה אצבעות האגרוף" (ראה סעיף ד' למטה)
 
16 ק"ג
11 ק"ג
5 ק"ג
מהרצפה אל גובה אמצע השוק
 
 
9 ק"ג
עדיין לא ידוע מקדם בטיחות להרמות חוזרות
עדיין לא ידוע מקדם בטיחות להרמות חוזרות
 
הערות:
 
א. ההרמה האופקית של משאות הוגבל לטווח אופקי של לא יותר מ80- ס"מ מנקודת האמצע שבין העצמות הפנימיות של הקרסוליים. על כן, מטלות ההרמה לא יתחילו ממרחק העולה על טווח זה.
 
ב. אסור לבצע מטלות הרמת משאות שגרתיות מנקודת גובה התחלתית שמעל ל- 30 ס"מ מעל הכתף או ממקום שגובהו עולה על 180 ס"מ מעל גובה הרצפה.
 
ג. אסור לבצע משימות הרמת משאות שגרתיות לעניין הערכים המסומנים בטבלה ברקע אפור: "עדיין לא ידוע מקדם בטיחות להרמות חוזרות". כל עוד ההוכחות הקיימות אינן מאפשרות זיהוי של טווח גבולות משקל בטוח, יש להפעיל שיקול דעת מקצועי לעניין הרמות לא תכופות של משקלים קלים על מנת לקבוע אם הן בטוחות.
 
ד. עפ"י כללי האנטומיה "גובה אצבעות האגרוף" הינו כאשר העובד עומד זקוף ושתי זרועותיו נמצאות לצידי הגוף.
 
 
 
טבלה מס. 3 דרישות עס"ג למטלות הרמה העולות על שעתיים ביום ובתנאי שמספר ההרמות לשעה יהיה גדול מ- 30 אך קטן או שווה ל- 360.
 
 
הרמות צמודות לגוף: כאשר המיקום האופקי של המשא פחות מ- 30 ס"מ מנקודת האמצע שבין העצמות הפנימיות של הקרסוליים
הרמות ממרחק בינוני מהגוף: המיקום האופקי של המשא מ- 30 עד 60 ס"מ מנקודת האמצע שבין העצמות הפנימיות של הקרסוליים
הרמות ממרחק גדול מהגוף: המיקום האופקי של המשא מ- 60 עד 80 ס"מ מנקודת האמצע שבין העצמות הפנימיות של הקרסוליים (ראה סעיף א' למטה)
הגבלת טווח ההרמה (ראה סעיף ב' למטה) מ- 30 ס"מ מעל ועד 8 ס"מ מתחת גובה הכתף.
 
11 ק"ג
עדיין לא ידוע מקדם בטיחות להרמות חוזרות
עדיין לא ידוע מקדם בטיחות להרמות חוזרות
"גובה אצבעות האגרוף" (ראה סעיף ד' למטה) אל מתחת לכתף.
 
14 ק"ג
9 ק"ג
5 ק"ג
גובה אמצע השוק אל "גובה אצבעות האגרוף" (ראה סעיף ד' למטה)
 
9 ק"ג
7 ק"ג
2 ק"ג
מהרצפה אל גובה אמצע השוק
 
 
עדיין לא ידוע מקדם בטיחות להרמות חוזרות
עדיין לא ידוע מקדם בטיחות להרמות חוזרות
עדיין לא ידוע מקדם בטיחות להרמות חוזרות
 
הערות:
 
א. ההרמה האופקית של משאות הוגבל לטווח אופקי של לא יותר מ80- ס"מ מנקודת האמצע שבין העצמות הפנימיות של הקרסוליים. על כן, מטלות ההרמה לא יתחילו ממרחק העולה על טווח זה.
 
ב. אסור לבצע מטלות הרמת משאות שגרתיות מנקודת גובה התחלתית שמעל ל- 30 ס"מ מעל הכתף או ממקום שגובהו עולה על 180 ס"מ מעל גובה הרצפה.
 
ג. אסור לבצע משימות הרמת משאות שגרתיות לעניין הערכים המסומנים בטבלה ברקע אפור: "עדיין לא ידוע מקדם בטיחות להרמות חוזרות". כל עוד ההוכחות הקיימות אינן מאפשרות זיהוי של טווח גבולות משקל בטוח, יש להפעיל שיקול דעת מקצועי לעניין הרמות לא תכופות של משקלים קלים על מנת לקבוע אם הן בטוחות.
 
ד. עפ"י כללי האנטומיה "גובה אצבעות האגרוף" הינו כאשר העובד עומד זקוף ושתי זרועותיו נמצאות לצידי הגוף.
 
הוראות למשתמשים: (המשך)
 
3. קבע את תדירות ההרמה כמספר ההרמות שהעובד מבצע ביום.
 
4. השתמש בטבלת העס"ג התואמת את משך זמן ביצוע המשימה ותדירותה.
 
5. קבע את טווח גובה ההרמה (איור 1) בהתבסס על מיקום הידיים בתחילת ההרמה (Vertical location).
 
6. קבע את מיקום ההרמה האופקיHorizontal Location) ) יחסית לגוף העובד (איור 1) ע"י מדידת המרחק האופקי מנקודת האמצע בין צידן הפנימי של עצמות הקרסוליים לבין נקודת האמצע שבין הידיים בעת תחילת ההרמה.
 
7. קבע את עס"ג בק"ג עבור כל מטלת הרמה, כפי שמוצג בתאי הטבלה המתאימה, ובהתאם לטווח גובה ההרמה והמרחק האופקי שבטבלה המתאימה, זאת בהתבסס על תדירות ומשך זמן ביצוע המשימה.
 
להלן ערכי סף גבוליים עס"ג (TLV), לעניין הרמת משאות המומלצים למקומות עבודה (אשר כמעט כל העובדים חשופים להם באופן קבוע), המיועדים למנוע בעיות רפואיות בגב התחתון ובכתפיים, הנובעות מביצוע הרמות חוזרות של משאות באופן קבוע. אמצעי בקרה הולמים חייבים להיות מיושמים בכל עת שעוברים על דרישות העס"ג או לאחר שאיתרו בעיות רפואיות בשרירים או בשלד הנובעות מהרמת משאות.


פנו אלינו להזמנת פגישה/חוות דעת משפטית

שם מלא: *

אימייל:
(האימייל לא יפורסם בשום מקום באתר)
כותרת: *
תוכן:
5 + 13 =
  


שמעון אמור נגד 1. אבן קיסר שדות ים בע"מ, 2. שיש דן – תעשיות שיש ואבן בע"מ, 3. מדינת ישראל – משרד התעשיה המסחר והתעסוקה
ת"א 35017-03-10 בפני כב' השופט אהרון מקובר, מחוזי מרכז - לוד שמעון אמור נגד 1. אבן קיסר שדות ים בע"מ, 2. שיש דן – תעשיות שיש ואבן בע"מ, 3. מדינת ישראל – משרד התעשיה המסחר והתעסוקה התובע, הינו עוסק עצמאי, ובשנים 12/1996 עד 12/2009 עסק בעיבוד משטחי קוורץ אותם רכש מהנתבעת 1, יצרנית המשטחים, באמצעות הנתבעת 2, משווקת של הנתבעת 1, ועיבד אותם בתהליך שכלל חיתוך, ניסור ושיוף לצורך התאמתם לצרכים הספציפיים של לקוחות שונים. הנתבעת 3, הינה הגורם שבידו הופקדו סמכויות הפיקוח, האכיפה והמניעה, בכל הקשור בבטיחות בעבודה מכח חוק ארגון הפיקוח על העבודה, תשי"ד-1954, והחשיפה ל"אבק מזיק" כהגדרתו בתקנות הבטיחות בעבודה (גיהות תעסוקתית ובריאות הציבור והעובדים באבק מזיק), התשמ"ד-1984. קוורץ הינו מינרל טבעי, אשר נכלל בתקנות הבטיחות בהגדרת "צורן דו חמצני גבישי". חלקיקים של רכיבים אלה מרחפים באוויר ועשויים לחדור למערכת הנשימה בעת עיבוד, טיפול, או פעולות אחרות שלהם, ולגרום למחלות ריאה או לנזק בריאותי אחר שמקורו בהם. מהראיות שהוצגו עולה כי אבן קיסר, יצרנית הלוחות, ידעה כי בתהליך עיבוד הלוחות משתחרר לאוויר אבק המכיל צורן דו-חמצני גבישי (הידוע גם כסיליקה), אשר חשיפה לו ללא אמצעי מיגון מזיקה לבריאות ועלולה לגרום למחלות קשות, ובכללן מחלת הסיליקוזיס, שהינה מחלה חשוכת מרפא. אבן קיסר ידעה גם מהם אמצעי הבטיחות הנדרשים לשם הגנה על מעבדי הלוחות בעת תהליך העיבוד מפני הסכנות הכרוכות באבק המשתחרר בתהליך העיבוד. אבן קיסר, שידעה על הסיכון הבריאותי הכרוך בעיבוד הלוחות בשל האבק המשתחרר בתהליך עיבודם, הייתה צריכה לנקוט פעולות כדי להזהיר את מעבדי הלוחות בדבר סכנות אלו, ליידע אותם מהם אמצעי הבטיחות הנדרשים במסגרת תהליך העיבוד לשם שמירה על בריאותם, ולנקוט פעולות על מנת לוודא כי מעבדי הלוחות אכן פועלים בהתאם להוראות אלו. במסגרת פירוט אמצעי הבטיחות הנדרשים היה צריך להמליץ למעבדים על עיבוד ברטוב (לרבות בשלב הליטוש) ולהביא בפניהם בפירוט ובהדגשה כל הסכנות הכרוכות בעיבוד ביבש ושאיפת אבק הסיליקה, כדי להקטין את הסיכון הכרוך בעיבוד הלוחות. אין מדובר בקביעת הלכה כללית לפיה יצרן חייב לפקח על אופן הפעולה של קבלן עצמאי המשתמש במוצריו. חובתה של אבן קיסר לוודא השמירה על אמצעי הבטיחות הינה פועל יוצא של הנסיבות המיוחדות שבמערכת היחסים בענייננו. כפי שהעידו המעבדים השונים, הם עבדו בעיקר עם אבן קיסר. אבן קיסר לא מכרה ואינה מוכרת את הלוחות מתוצרתה ישירות ללקוחות, אלא דרך המעבדים, באמצעות המפיצים מטעמה. אם אכן ראתה אבן קיסר שהתובע לא נקט בכל הפעולות הנדרשות ואמצעי הבטיחות הנדרשים לשם הגנה עליו מפני האבק המזיק המשתחרר בעת עיבוד הלוחות, היה עליה להתריע בפניו על הסכנה הכרוכה בכך ואף לנקוט בפעולות שונות על מנת להביאו לפעול באופן הממלא אחר כל הוראות הבטיחות. כל תפקידה של שיש דן התמצה בהעברת ההזמנות והלוחות בין אבן קיסר והמעבדים. משכך, אין מקום להטיל אחריות כלשהי לאופן עיבוד הלוחות על שיש דן. שיש דן לא הייתה יצרנית הלוחות, לא היה לה כל קשר לפן המקצועי הקשור אליהם, וכל תפקידה היה לשמש מעין מתווך במסגרת העסקית של ביצוע הזמנת הלוחות מאבן קיסר ואספקתם למעבדים. אנה לנדה, מפקחת על העבודה מטעם אגף הפיקוח של משרד התמ"ת, שהייתה משנת 1990 המפקחת על אזור הכולל גם את בית המלאכה של התובע, ומכירה את התובע ואת המפעל שבבעלותו מאז הקמתו, הצהירה כי במהלך ביקוריה במפעל הבחינה שבמקום יש מכונת ליטוש לעבודה בשיטה רטובה. לנדה הצהירה עוד כי במסגרת ביקוריה במפעל התובע מסרה לו העתק תקנות הבטיחות והנחיות אגף הפיקוח על העבודה למפעלים ובתי מלאכה לעיבוד שיש מתאריך 15.5.00. היא הבהירה לתובע את חובותיו על פי דרישות החוק והתקנות הרלוונטיות לעבודה באבק מזיק והדגישה את חובת עריכת בדיקות ניטור סביבתי וחשיבות הבדיקות הרפואיות הנדרשות וחובת ניהול פנקס בריאות. למרות הממצאים שהתגלו בבדיקות סביבתיות הוזמנו ע"י אגף הפיקוח, שבחלקם הצביעו על כמות אבק של פי 5.5 מהרמה המומלצת, לא הנחתה המדינה את התובע כיצד לדאוג לכך שרמות הסיליקה החופשית ירדו לרמה המומלצת, לא הציבה לו דרישות אופרטיביות ולא נקטה באמצעים הנדרשים על מנת לבדוק שהליקויים תוקנו ושרמות הסיליקה החופשית באוויר תקינות. מפקחת העבודה לנדה אישרה למעשה כי היא לא אמרה לתובע מה לא מניח את דעתה ומה דרוש תיקון, בטענה "אני לא יועצת טכנית, אני רק מפקחת על מה שמוטל על המעביד... אני לא צריכה להנחות ולהגיד שצריך יניקה מקומית כזו או אחרת, צריך להזמין יועץ טכני שיבחן את הדברים". אין לקבל דבריה אלו של לנדה. שעה שנמצאו ליקויים המחייבים התייחסות ותיקון, ובפרט לאור ידיעתה של המדינה על המשמעויות והסיכונים הכרוכים בעיבוד אבן ובחשיפת המעבדים לאבק המכיל חלקיקי סיליקה ברמות מעל המומלץ, חובת הפיקוח של המדינה אינה מתמצית בהפניית התובע להוראות תקנות הבטיחות. תחת זאת היה על המדינה להציב לתובע דרישות אופרטיביות לשם תיקון המצב ולוודא את יישומן. מכל האמור לעיל עולה, כי המדינה כשלה בפיקוח על בית המלאכה של התובע. לא נערכו ביקורים בתדירות מספקת, לא נבדקו כראוי רמות החשיפה לאבק מזיק והשמירה על כל הוראות הבטיחות ותקנות הבטיחות, לא נאכפו ביצוע הוראות התקנות במלואן, ולא ננקטו כל צעדים משמעותיים כנגד העסק, זאת למרות ממצאים חריגים ובעייתיים של נוכחות אבק מזיק שעלו בשתי בדיקות סביבתיות שונות. המדינה צריכה הייתה לצפות כי פיקוח רשלני על ידה עשוי לגרום לפגיעה בתובע. חובת המדינה כמפקחת על הבטיחות בעבודה מטילה עליה חבויות אופרטיביות. בצידה של החובה לפקח על הבטיחות קמה החובה לוודא כי כל הוראות הבטיחות ממולאות במלואן ככתבן וכלשונן. בידי המדינה נתונים כלים שונים בהם היא יכולה לנקוט על מנת לוודא קיום כל הוראות הבטיחות ולאכוף ביצוע תקנות הבטיחות. בנסיבות שבפנינו, אין לומר כי חלקה של המדינה מזערי, כפי שטוענת המדינה. למדינה חובת פיקוח כלפי עובדים מכח חוק הפיקוח, ובענייננו מדובר בפלח עובדים ספציפי - העובדים עם אבק מזיק - שהסכנה הגדולה לבריאותם הינה מיוחדת והייתה ידועה היטב למדינה. המחוקק אף בחר להתקין תקנות בטיחות מיוחדות לשם השמירה על בריאותם. בחלוקת האחריות בין אבן קיסר והמדינה: חלקה של אבן קיסר 55%, וחלקה של המדינה 45%.
חומר למחשבה ולפעולה
ממוני בטיחות חשופים לתובענות נזיקין בגין רשלנות לכאורה שנגרמה במעשה או במחדל על ידם תוך מילוי תפקידם...